Petiție Publică la inițitiva cititorilor blogului ARM-Acțiunea Rezerviștilor Militari
Stimați cititori ai platformei civice ARM (Acțiunea Rezerviștilor Militari) și ai blogului,
Vă adresăm un apel la mobilizare și implicare civică!
În contextul reformelor necesare pentru reducerea deficitului bugetar, considerăm că efortul de echilibrare a finanțelor publice trebuie să fie unul generalizat, la care să participe toate categoriile sociale, inclusiv clasa politică, și nu doar contribuabilul de rând, ale cărui salarii și pensii sunt, de altfel, înghețate pentru acest an, dar și pentru anul 2026.
De aceea, cititorii blogului ARM au inițiat o Petiție Publică cu un obiectiv clar și de impact ce poate fi transmisă individual sau semnată colectiv.
Obiectul Petiției: Solicitarea inițierii de urgență a modificării Legii nr. 334/2006 pentru Eliminarea Subvențiilor Publice Directe pentru Partidele Politice și Trecerea la Finanțarea Voluntară, ca parte esențială a reformelor de reducere a deficitului bugetar, dar și sesizarea Avocatului Poporului și Solicitarea sesizării Curții Constituționale (CCR) privind Excepția de Neconstituționalitate pentru eliminarea finanțării publice directe a partidelor politice, prevăzută în Art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 334/2006 – Subvenții de la bugetul de stat, și înlocuirea acesteia cu mecanisme indirecte și nediscriminatorii de sprijin, bazate pe voința expresă și voluntară a tuturor contribuabililor.
Fiecare semnătură contează atât prin petițiile individuale cât și prin petiția colectivă!
Prin atingerea pragului de minimum 100.000 de semnături, această petiție online capătă forța unei Inițiative Legislative Cetățenești, un drept constituțional fundamental. Este inacceptabil ca peste 175.000 de profesioniști în uniformă (în activitate din SAOPSN) și peste 4 milioane de cetățeni români – atât rezerviști militari cît și contribuabilii onești și apolitici din mediul public și privat – să fie afectați de abuzuri fiscale- prin redistribuiri ale taxelor și impozitelor noastre, pentru subvenționarea partidelor politice, în timp ce finanțarea publică a partidelor continuă nestingherită, prioritară și majorată în ultimii 4 ani la sume exorbitante.
Implicați-vă pentru ca și clasa politică să își asume o parte din povara reformei bugetare!
Vă invităm să vă alăturați acestei acțiuni!
Aveți două modalități de a susține demersul:
Semnarea Colectivă Online: Preluăm petiția și o vom transmite pe o platformă de petiții on-line. Vă rugăm să o semnați în număr cât mai mare acolo.
Transmiterea Individuală: Preluând textul de mai jos, puteți transmite petiția individual către deținătorii dreptului de inițiativă legislativă și către Avocatul Poporului, multiplicând astfel impactul solicitării noastre.
Către Deținătorii Dreptului de Inițiativă Legislativă:
Cetățenii cu drept de vot: (Inițiativă Legislativă Cetățenească)
Primul Ministru și membrii Guvernului: (Prin proiect de lege)
Deputați sau Senatori: (Prin propunere legislativă – individual sau în grup)
Obiectul Petiției: Solicitarea inițierii de urgență a modificării Legii nr. 334/2006 pentru Eliminarea Subvențiilor Publice Directe pentru Partidele Politice și Trecerea la Finanțarea Voluntară, în cadrul reformelor privind reducerea deficitului bugetar.
Către Avocatul Poporului:
Obiectul Petiției: Solicitarea sesizării Curții Constituționale (CCR) privind Excepția de Neconstituționalitate pentru eliminarea finanțării publice directe a partidelor politice, prevăzută în Art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 334/2006 – Subvenții de la bugetul de stat, și înlocuirea acesteia cu mecanisme indirecte și nediscriminatorii de sprijin, bazate pe voința expresă și voluntară a tuturor contribuabililor.
Fiecare semnătură contează! Implicați-vă pentru ca și clasa politică să își asume o parte din povara reformei bugetare!
Petiție Publică: Stop Finanțării Directe a Partidelor Politice
Către: Deținătorii dreptului de inițiativă legislativă.
1. Cetățenii
cu drept de vot: Inițiativa Legislativă Cetățenească
2. Primul
Ministru și membrii Guvernului: Prin proiect de lege
3. Deputați
sau Senatori: Prin propunere legislativă (individual sau în grup - afiliați sau neafiliați grupurilor parlamentare).
Obiectul Petiției: Solicitarea
Inițierii de Urgență a modificării Legii nr. 334/2006 pentru
Eliminarea Subvențiilor Publice Directe pentru Partidele Politice și
Trecerea la Finanțarea Voluntară, în cadrul Reformelor privind
reducerea deficitului bugetar.
Către: Avocatul Poporului - sesizarea unei excepții de neconstituționalitate la CCR
Obiectul Petiției: Solicitarea sesizării Curții
Constituționale (CCR) privind Excepția de Neconstituționalitate pentru
eliminarea finanțării publice directe a partidelor politice, prevazute în Art.
3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 334/2006 - Subvenții de la bugetul de stat și înlocuirea acesteia cu mecanisme indirecte
și nediscriminatorii de sprijin, bazate pe voința expresă și voluntară a tuturor
contribuabililor.
Abuzul Fiscal, Discriminarea și Contextul Reformelor
Bugetare
Sesizăm un abuz de putere exercitat neconstituțional, prin modul în care prevederile Art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 334/2006 obligă profesioniștii în uniforme din SAOPSN, alături de rezerviștii militari și civlii neafiliați politic - contribuabili la bugetul de stat, să susțină financiar partidele politice din fonduri publice, prin – acordarea de Subvenții de la bugetul de stat, transformând contribuabilul de rând, fără apartenență politică în membru cotizant al tuturor partidelor politice, împotriva voinței sale.
Acest abuz fiscal trebuie
corectat urgent, mai ales în contextul eforturilor Guvernului de reducere a
deficitului bugetar prin reformele asumate în această perioadă.
Experiența ca militar sau polițist în activitate, alături de toți ceilalți camarazi din SAOPSN, unde am fost supuși unor interdicții de drepturi civile și constituționale privind
apartenența politică (interdicție ce afectează și azi peste 175.000 de
profesioniști în activitate din SAOPSN), iar în prezent, ca militari rezerviști neafiliați politic și contribuabili onești, suntem discriminați și
forțați să susținem financiar partidele politice parlamentare.
În acest context constatăm că finanțarea
partidelor parlamentare este acordată prioritar și discriminatoriu
de la bugetul de stat, adesea în defavoarea unor restanțe fiscale datorate
de statul român către alte categorii de contribuabili, unele dispuse
prin decizii general obligatorii ale Curții Constituționale (precum Decizia
CCR nr. 724/2024 privind reținerea ilegală a impozitului suplimentar) sau
soldele compensatorii la încetarea activității, din Legea nr. 138/1999 (și
actele conexe),un drept finaciar legiferat dar neacordat în perioada 2009-2017,
iar ulterior acestui an eliminat definitiv din legislația statutului și pensiilor
militare, chiar daca acest tip de beneficiu financiar se regăsește și a fost
acordat în perioada menționată la foarte multe alte categorii profesionale din
sistemul civil.
Această situație transformă peste 4
milioane de contribuabili români neafiliați politic în „membri de partid
cotizanți” forțați să contribuie direct, prin taxe și impozite reținute, împotriva voinței lor la finanțarea
partidelor politice. Finanțarea din subvenții de la bugetul de stat, prevăzută
la Art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 334/2006, reprezintă un abuz
de putere care trebuie corectat, inclusiv prin invocarea unei excepții
de neconstituționalitate la instanțele judecătorești și avocatul poporului.
SOLICITAREA DE REFORMA LEGISLATIVĂ
În contextul reformei Guvernului de reducere a deficitului
bugetar și al necesității de a restabili încrederea cetățenilor în clasa
politică, vă solicit ca Guvernul României să își exercite dreptul de inițiativă
legislativă pentru a modifica Legea nr. 334/2006, urmărind următoarele
obiective:
- Eliminarea
subvențiilor directe de la bugetul de stat pentru partidele politice.
- Înlocuirea
acestui sistem cu mecanisme indirecte și nediscriminatorii de sprijin,
care alături de alte opțiuni legiferate, să fie fundamentate pe voința
expresă a contribuabililor.
Situația actuală transformă peste 4 milioane de contribuabili români neafiliați politic în „membri cotizanți” forțați sa "cotizeze", împotriva voinței lor, reprezentând un abuz de putere care trebuie corectat printr-o decizie legislativă de modificare a legislației sau sesizarea de catre Avocatului Poporului a CCR privind excepția de neconstituționalitate a prevederii Art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 334/2006.
Subvențiile directe încalcă flagrant:
- Art.
16 – Egalitatea: Prin discriminarea între contribuabilii afiliați
politic și contribuabilii neafiliați/cu interdicții profesionale de
drepturi civile (militari, polițiști - categorii profesionale din
SAOPSN, magistrați, etc).
- Art.
29 – Libertatea de Conștiință: Prin obligarea cetățenilor de a finanța
doctrine politice la care nu aderă.
- Art.
8 – Pluralismul Politic: Se obstrucționează concurența, perpetuând
monopolul financiar al partidelor mari, indiferent de performanța sau
sprijinul real al bazei membrilor acestora.
II. Argumente Statistice: Inechitatea Plătită de
Majoritate
Sistemul obligă majoritatea contribuabililor (peste
6.500.000 de salariați din sistemul public și privat și încă 5 milioane de pensionari) să finanțeze minoritatea membrilor de partide
politice (aproximativ 1.500.000). Eșecul promisiunilor din programele electorale și demagogiei partidelor politice este
demonstrat și de prezența la vot sub 40%, indicând că peste 60%
dintre cetățeni nu susțin actuala clasă politică, dar sunt totuși obligați să o
finanțeze.
III. Soluții Alternative: Conformitatea cu GRECO și
Fezabilitate Legislativă
Eliminarea finanțării directe este singura soluție
care respectă standardele de integritate ale GRECO (Grupul de State
împotriva Corupției), prin asigurarea că sprijinul public este indirect
și voluntar.
- Mecanismul
de Dirijare a Impozitului (Cotă-Parte): Eliminarea subvențiilor
directe din bugetul de stat și înlocuirea lor cu dreptul fiecărui
contribuabil de a direcționa o cotă-parte din impozitul pe venit deja
datorat către un partid politic legal înregistrat sau către fundația
acestuia.
Includerea opțiunii de dirijare a cotei-părți din impozit
către partidele politice ar necesita o modificare explicită a Codului Fiscal
(Titlul IV - Impozitul pe Venit) și, eventual, o armonizare cu Legea nr.
334/2006, pe lângă alte sursele legiferate de finanțare ale partidelor
politice:
o
Cotizații
ale membrilor.
o
Donații,
legate și alte liberalități.
o
Venituri din activități proprii (ex: publicații,
seminarii).
o
Împrumuturi
în bani.
Această soluție:
- Respectă Libertatea de Conștiință (Art.
29), deoarece doar cetățenii care doresc activ să susțină o formațiune
politică o vor face.
- Elimină obligația financiară impusă
militarilor și contribuabililor apolitici.
Avantaj: Banii ajung la partide doar pe baza
opțiunii active a simpatizanților, nu din obligația fiscală impusă tuturor.
Statul devine un simplu mediator.
Partidele trebuie să fie finanțate de susținătorii lor
reali, nu din sarcina fiscală impusă tuturor contribuabililor.
Soluția II: Sprijin Logistic Public
Acordarea de acces gratuit și echitabil pentru toate
partidele legal înregistrate la timpul de antenă la radioul/televiziunea
publică și la spațiile publice (săli de ședință), ca formă de suport
transparent, fără transfer direct de numerar în conturile partidelor
politice parlamentare.
IV. Solicitare Urgentă de Modificare Legislativă
Înțelegând că legislația fiscală română permite deja
dirijarea unei cote-părți din impozitul pe venit (mecanismul de 3,5% pentru
ONG-uri), solicităm insistent Primului Ministru să întreprindă acțiuni care
să depășească simpla eliminare a unei discriminări și a unui abuz fiscal. Prin
urmare, cerem nu doar eliminarea subvențiilor directe de la buget, prevăzute la
articolul 3 din Legea nr. 334/2006, ci și recomandarea explicită și
promovarea următoarei soluții legislative alternative.
Propunere de Reformă a Codului Fiscal și a Legii 334/2006
Se impune introducerea unui mecanism de redistribuire a unei
cote-părți din impozitul pe venit, care să fie voluntar și nediscriminatoriu,
prin una dintre următoarele variante legislative:
- Extinderea
Mecanismului Existent: Modificarea Codului Fiscal pentru a permite ca
redistribuirea cotei de 3.5% din impozitul pe venit să poată fi
direcționată, la alegerea contribuabilului, fie către ONG-uri, fie către
partide politice legal înregistrate.
- Mecanism
Separat, Dedicat: Introducerea separată a unui mecanism de
redistribuire a unei cote-părți din impozit, de 2-3,5%, care să fie
destinată doar partidelor politice, iar această direcționare să
fie, de asemenea, voluntară, nu impusă.
Acest demers ar pune capăt abuzului fiscal al statului,
ar elimina discriminarea personalului în activitate din Sistemul de
Apărare Ordine Publică și Siguranța Națională – SAOPSN ( peste 150. 000
contribuabili ), dar și al rezerviștilor militari și a cetățenilor fără
afiliere politică ( peste 4 milioane de contribuabili) și ar introduce un
sistem de finanțare a partidelor bazat pe voința individuală a
contribuabilului, conform celor mai bune practici democratice.
MODIFICĂRILE LEGISLATIVE PROPUSE
Reforma poate fi inițiată de: Guvern, Parlamentari
indiviual sau în grup sau cu un număr de
cel puțin 100.000 de cetățeni români cu drept de vot, conform
Constituției României.
Vă solicităm să susțineți și să promovați o inițiativă care
să implementeze următoarele modificări esențiale:
1. Eliminarea Subvenției Directe (Modificarea Legii nr.
334/2006)
- Se
abrogă integral articolele din Legea nr. 334/2006 care reglementează
acordarea subvențiilor de la bugetul de stat (în principal, Art. 18
și articolele conexe).
- Se
modifică Art. 3 alin. (1) lit. d) pentru a prevedea că sursa de
finanțare publică este reprezentată de donațiile dirijate voluntar de
contribuabili dintr-o cotă-parte din impozitul pe venit, conform Codului
Fiscal.
2. Trecerea la Finanțarea Voluntară (Modificarea Codului
Fiscal)
Propunem ca noua finanțare a partidelor să se bazeze pe unul
dintre următoarele două mecanisme, similar modelului existent de 3,5% din
impozitul pe venit:
Opțiunea A: Extinderea Mecanismului Existent (Cota Unică
de 3,5%)
- Se
modifică Art. 123 din Codul Fiscal pentru a permite
contribuabilului să aleagă destinația cotei de 3,5% din impozitul
pe venit: fie către o entitate non-profit/cult, fie către un partid
politic legal înregistrat.
Opțiunea B: Mecanism Separat și Dedicat (Cota
Suplimentară Voluntară)
- Se
introduce un nou articol în Codul Fiscal (ex: Art. 123^1), care să
permită contribuabilului să direcționeze o cotă suplimentară de 2% sau
3,5% din impozitul pe venit exclusiv către un partid politic,
lăsând neatinsă cota de 3,5% destinată ONG-urilor.
CONCLUZIE ȘI APEL LA ACȚIUNE
Solicităm membrilor Parlamentului sau Guvernului să inițieze urgent acest proiect legislativ sau să sprijine organizarea unei Inițiative Legislative Cetățenești, iar Avocatului Poporului solicităm sesizarea Curții Constituționale (CCR) privind Excepția de Neconstituționalitate pentru eliminarea finanțării publice directe a partidelor politice, prevazute în Art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 334/2006 - Subvenții de la bugetul de stat și înlocuirea acesteia cu mecanisme indirecte și nediscriminatorii de sprijin, bazate pe voința expresă și voluntară a tuturor contribuabililor.
Vrem o finanțare a partidelor politice bazată pe voința expresă a contribuabililor, nu pe un abuz fiscal și de putere al statului!
Subscriu opiniei prezentate de către colegul nostru, mai ales că politicienii români, prin prestația lor dezastruoasă, în mai toate domeniile vieții social-economice, ar putea fi încadrați ca trădători ai intereselor naționale.
RăspundețiȘtergereBine punctat
RăspundețiȘtergereSunt de acord cu propunerea și semnez.
RăspundețiȘtergereSunt total de acord!
RăspundețiȘtergereSustin demersul
RăspundețiȘtergere