Pensiile militare: Soluția există, este simplă și constituțională
(...)”Nu este momentul acum să discutăm despre pensiile militarilor. Pensiile de serviciu ale militarilor au fost discutate şi răsdiscutate. În cadrul sistemului de pensii militare, există nişte dezechilibre pe care mulţi le-ar vrea corectate. Îi înţeleg pe fiecare dintre dintre dintre dânşii, au ieşit la pensie în momente diferite, în condiţii diferite, după ce au servit la fel de mult patria. Asta este o discuţie la care nu am o soluţie rapidă. Dacă ar fi fost o soluţie rapidă sau simplă, era rezolvată de mult. În pachetul 3 nu va fi vorba de pensiile de serviciu ale militarilor”, a anunţat public Ministrul Apărării...
Ministrul Apărării a declarat recent că „Nu este momentul acum să discutăm despre pensiile militarilor” și că nu există o „soluție rapidă sau simplă” pentru dezechilibrele din sistem. Totuși, această poziție pare să ignore o cale rapidă și eficientă.
O soluție simplă și realizabilă există deja și se află la dispoziția ministrului apărării și parlamentarilor din coaliția de guvernare.
O soluție pragmatică și constituțională
Impulsul pentru rezolvarea crizei pensiilor militare vine din partea Administrației Prezidențiale, care a retrimis proiectul de lege PL-x 540 (Legea 559/2024) la Camera Deputaților.
Solicitarea pentru Reexaminarea și Punerea în Acord cu Decizia CCR, a PL-x 540 /2024 - Legea 559/2024 pentru completarea Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Acest proiect, deja parcurs de circuitul legislativ, necesită doar o reexaminare pentru a fi pus în acord cu Decizia Curții Constituționale a României (CCR) nr. 126/11.03.2025. Această procedură respectă obligația de reexaminare prevăzută de articolul 147 din Constituție și evită necesitatea creării unui pachet legislativ complet nou, un proces ce ar consuma timp prețios și ar amâna o soluție urgentă.
Criza legată de pensiile militare din România a atins un nivel critic, care nu mai permite tergiversări sau soluții superficiale.
La 1 septembrie 2025, pe site-ul Camerei Deputaților, a fost publicată adresa Administrației Prezidențiale, prin care se anunță retrimiterea proiectului de lege PL-x 540 la Camera Deputaților, cu termen pentru raport, 23.09.2025. Aceasta face referire la Decizia Curții Constituționale a României (CCR) nr. 126/11.03.2025, care a declarat neconstituțională Legea pentru completarea Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat. În acest context, dialogul direct al rezerviştilor militari, individual sau prin structurile lor asociative la nivel local, cu parlamentarii care respectă contribuția militarilor, devine nu doar necesar, ci vital și urgent.
Punerea în acord a prevederilor PL-x 540 cu decizia CCR reprezintă o oportunitate crucială pentru a finaliza reforma pensiilor militare într-un mod rapid, eficient și, cel mai important, constituțional. Aceasta ar demonstra un angajament real al partidelor din coaliție față de rezolvarea problemelor sistemice, în loc de a continua tergiversările politice.
Dialogul direct, un pilon vital
Pentru ca această soluție să fie un succes, este esențial ca parlamentarii să inițieze un dialog deschis și constructiv cu rezerviștii militari și cu structurile lor asociative. Militarii, prin experiența lor, pot contribui la elaborarea unei legi echitabile, care să reflecte nu doar litera Constituției, ci și respectul datorat celor care au slujit țara. Dialogul bine argumentat poate preveni noi erori legislative și poate asigura o lege viabilă pe termen lung.
În contextul geopolitic actual, subminarea încrederii militarilor prin jocuri politice este inacceptabilă. Pensiile lor nu sunt un privilegiu, ci o recunoaștere a sacrificiului. A amâna soluționarea acestei probleme alimentează nemulțumirea și subminează moralul celor care apără securitatea națională.
Așadar, deși Ministrul Apărării susține că nu există o soluție simplă, realitatea legislativă arată contrariul.
O soluție există deja. Rămâne de văzut dacă parlamentarii vor alege să o folosească pentru a onora contribuția militarilor.
Explicații și Justificarea Modificărilor Propuse la Legea nr. 559/2024 (PLx 540)
Către Membrii Comisiilor de Specialitate din Parlament, Membrii Guvernului și, în special, Miniștrilor de Resort
Subiect: Prezentarea publică a propunerilor și explicațiilor modificarilor și completărilor pentru punerea în acord a Legii nr. 559/2024 (PLx 540) cu Decizia Curții Constituționale a României (CCR) nr. 126/2025.
Aceste propuneri și explicații, asumate și de comunitatea de cititori a blogurilor profesionale (camarazi și susținători ai sistemului de pensii militare ), sunt oferite ca o contribuție tehnică factorilor decizionali și ca model de echitate. Ele vizează nu doar respectarea obligației constituționale prevăzute la Art. 147 alin. (2) din Constituție, ci și asigurarea unei coerențe depline și a unui tratament corect în sistemul pensiilor militare de stat. Vă solicităm să le luați în considerare în procesul de reexaminare și adoptare a formei finale a legii.
1. Eliminarea Neconcordanțelor privind Actualizarea Bazei de Calcul
Propunere: Eliminarea din articolele 28, 28^1 și 60 a dispozițiilor introduse anterior referitoare la actualizarea pensiilor militare cu Indicele Prețurilor de Consum (IPC) la momentul stabilirii/recalculării/revizuirii pensiei.
Justificare: Prevederea cu IPC crea o disparitate majoră și inechitabilă între pensiile stabilite recent și pensiile aflate în plată (care se actualizează la majorarea soldelor activilor). Eliminarea referințelor la IPC asigură un tratament unitar și restabilește principiul fundamental al actualizării dinamice: baza de calcul se va actualiza exclusiv la valorile soldelor/salariilor personalului activ de la data deschiderii dreptului de pensie, eliminând astfel confuzia și discriminarea.
2. Îmbunătățirea Indexării Anuale
Propunere: Modificarea Articolului 59 privind indexarea, pentru a reveni la formula inițială, mai favorabilă și mai predictibilă: cuantumul pensiilor se va indexa anual cu 100% din rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat.
Justificare: Această formulă aduce indexarea pensiilor militare în concordanță cu principiile generale din sistemul public (similar Art. 84 alin. (3) din Legea nr. 360/2023), asigurând o creștere anuală mai robustă care reflectă nu doar inflația, ci și progresul economic general.
3. Asigurarea Plafonării Unitare
Propunere: Reformularea Articolului 60 alin. (1) pentru a stipula explicit că pensia netă nu poate depăși media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare bazei de calcul, aplicând acest plafon în mod obligatoriu și în cazul actualizării pensiei (alături de stabilire/ recalculare/ revizuire).
Justificare: Se clarifică cadrul legal pentru a menține un echilibru corect: pensia militară nu trebuie să depășească venitul net realizat în timpul activității, indiferent de operațiunea administrativă prin care se modifică cuantumul.
4. Reintroducerea Actualizării Permanente (Mecanismul Dinamic)
Propunere: Introducerea a două articole noi, Art. 60^1 și Art. 60^2, care reintroduc și reglementează mecanismul de actualizare:
* Art. 60^1 prevede actualizarea cuantumului pensiilor ori de câte ori se majorează solda de grad și/sau solda de funcție a personalului activ.
* Art. 60^2 stabilește că actualizarea și indexarea nu se cumulează, iar pensionarul beneficiază întotdeauna de cuantumul cel mai mare (Principiul cuantumului mai favorabil).
Justificare: Actualizarea permanentă este vitală pentru menținerea corelației dintre pensiile militare și veniturile personalului în activitate, păstrând astfel statutul și puterea de cumpărare a militarilor în rezervă. Art. 60^2 elimină suprapunerile legislative și protejează drepturile câștigate.
5. Alocarea unui Termen Realist de Implementare
Propunere: Modificarea termenului în care casele sectoriale vor actualiza din oficiu toate pensiile aflate în plată de la 60 de zile la 90 de zile (Art. II).
Justificare: Acest termen extins este necesar pentru a asigura eficiența administrativă. Volumul de muncă necesar pentru actualizarea din oficiu a tuturor pensiilor militare, conform majorărilor din perioada 2016-2024, justifică un termen de implementare mai realist.
(Urmează Forma Consolidată a Legii, așa cum a fost prezentată de către cititori și susținători.)
Forma Consolidată a Reexaminării Plx 540/2024 / Legea 559/ 2024 prin contribuția Cititorilor
Către,
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTAȚILOR și SENAT
LEGE pentru modificarea și completarea Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează astfel:
1. Partea introductivă a art. 28 alin. (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază în ultimile luni consecutive de activitate, actualizate la valorile de la data deschiderii drepturilor de pensie, stabilite conform eșalonării prevăzute în Anexa nr. 3, în care nu se includ:...”
2. Art. 28 alin. (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special pensionați în condițiile art. 18, 19, 26 și 38, baza de calcul utilizată pentru stabilirea pensiei militare de stat este cea prevăzută la alin. (1), aferentă vechimii în serviciu, actualizată la valorile de la data deschiderii dreptului la pensie.”
3. Art. 28 alin. (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Pentru perioadele în care personalul s-a aflat în misiune temporară sau permanentă în străinătate, pentru stabilirea bazei de calcul prevăzute la alin. (1) se utilizează soldele/salariile lunare brute corespunzătoare funcției militare/de poliție/de penitenciare pe care acesta este încadrat în țară sau, la alegere, soldele/salariile lunare brute realizate la funcția de bază în aceeași perioadă de raportare în anii anteriori plecării în misiune, actualizate la valorile de la data deschiderii dreptului de pensie.”
4. Art. 28 alin. (6) va avea următorul cuprins:
„(6) La determinarea bazei de calcul folosite pentru stabilirea pensiei militare de stat conform alin. (1), pentru perioadele în care personalul a exercitat o funcție de demnitate publică se utilizează indemnizațiile lunare/soldele/salariile lunare brute realizate la funcția de bază în perioada de raportare, actualizate la valorile de la data deschiderii drepturilor de pensie.”
5. Art. 28 alin. (7) va avea următorul cuprins:
„(7) Pentru soțul/soția, militar, polițist sau funcționar public cu statut special, aflat/aflată în concediu fără plată pentru a-și urma soția/soțul trimisă/trimis în misiune permanentă în străinătate, se utilizează ca bază de calcul pentru stabilirea pensiei militare de stat conform alin. (1) veniturile determinate în vederea stabilirii și plății contribuției de asigurări sociale, actualizate la valorile de la data deschiderii drepturilor de pensie.”
6. Art. 28 alin. (8) va avea următorul cuprins:
„(8) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei de urmaș, în cazul în care decesul susținătorului a survenit înaintea îndeplinirii condițiilor pentru obținerea unei pensii, este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază de către susținător în perioada de activitate, actualizate la valorile de la data deschiderii drepturilor de pensie.”
7. Art. 28 alin (9) se abrogă.
8. Art. 28^1 va avea următorul cuprins:
„Articolul 28^1 Pentru pensiile militare de stat stabilite până la data de 1 ianuarie 2030, baza de calcul folosită este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază, la alegerea persoanelor prevăzute la art. 3 lit. a)-c) dintr-un număr de luni consecutive, conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 3, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar, polițist sau funcționar public cu statut special, după caz, actualizate la valorile de la data deschiderii drepturilor de pensie, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 28 alin. (1).”
9. Art. 59 alin. (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Cuantumul pensiilor militare de stat se indexează de la data de 01 IANUARIE a fiecărui an cu 100% din rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat.”
10. Art. 60 alin. (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) La stabilirea/recalcularea/revizuirea, actualizarea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute actualizate, cuprinse în baza de calcul al pensiei.”
11. După articolul 60 se introduc două noi articole, art. 60^1 și ART. 60^2, cu următorul cuprins:
Art. 60^1. – Cuantumul pensiilor militare de stat se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional și/sau solda de funcție/salariul de funcție al militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, în procentajele stabilite la articolelor 29, 30 și 108 și în funcție de vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie militară, potrivit gradului militar/profesional avut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu și a mediei soldelor de funcție/salariilor de funcție și a drepturilor bănești care fac parte din baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat, conform legii și valorificate în ultima decizie de pensie.
Art. 60^2. – În cazul în care, în urma actualizării, rezultă un cuantum al pensiei mai mic decât cel aflat în plată, se menține cuantumul aflat în plată.
ART. II
(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, casele de pensii sectoriale actualizează din oficiu, în conformitate cu prezenta lege, toate pensiile militare aflate în plată, cu majorările soldei de grad/salariul gradului profesional și/sau soldei de funcție/salariul de funcție care au avut loc în perioada 2016-2024.
(2) Fondurile necesare pentru plata drepturilor prevăzute în prezenta lege, se suportă din bugetele instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională.
Domnul ministru nu este interesat de așa ceva. El are "" multe probleme de rezolvat "" cu imaginea sa de "" mare vedetă politică"": poze multe pe la tot felul de întâlniri internaționale, foarte multe posibilități de a apărea la televiziuni,plus,că are cam un limbaj slăbuț de ministru al apărării. De fapt, e toată treaba ca la români, o boală generalizată: te uiți mai bine la unul străin,il ajuți, decât să te uiți la cel din casă cu tine,și să-l ajuți pe acesta,care este de aceeași "" sămânță "" cu tine.
RăspundețiȘtergereUnde a fost găsit acest domn să fie pus ministru ?
Ștergere