Un tipar periculos: monopolul executivului asupra legiferării
Desființarea procedurii legislative - o nouă metodă de guvernare?
Ziua de azi a oferit o lecție dură despre modul în care se iau deciziile legislative în România. Votul din plenul Senatului care a eliminat proiectul de lege L102/2025 privind vârsta de pensionare a magistraților de pe circuitul legislativ, printr-un vot de respingere, pentru a face loc unui alt proiect de lege prin asumarea răspunderii de către Guvern, nu este un incident izolat.
Este o expresie a unui tipar periculos: acela al monopolului executiv asupra legiferării.
Acest precedent are un ecou direct și pentru o altă categorie profesională vulnerabilă: militarii în rezervă. Proiectul de lege PLx 540/2024, aflat deja într-un „sertar” al Parlamentului pentru a fi reexaminat conform deciziei Curții Constituționale nr.126/2025 și punerea în acord cu motivarea deciziei, pare să aibă aceeași soartă.
Nu va fi reexaminat, ci pur și simplu eliminat de pe circuitul legislativ, pentru a fi înlocuit cu o inițiativă guvernamentală, aliniată la contextul de austeritate invocat de guvernanți.
Constituția, un simplu obstacol procedural
Articolul 147, alineatul (2) din Constituție este limpede: Parlamentul este obligat să reexamineze o lege declarată neconstituțională. Dar pentru a ocoli acest imperativ, Guvernul a găsit o soluție rapidă și eficientă: ignorarea pur și simplu a prevederii constituționale printr-un artificiu tehnico-procedural, cu complicitatea parlamentarilor din coaliția de guvernare.
Falsă legalitate, adevărată eludare
Oficial, procedura prin care o lege este eliminată de pe circuitul legislativ este legală. Retragerea de către inițiator sau un vot de renunțare în Parlament sunt mecanisme prevăzute în regulament. Dar, în cazul de față, ele sunt folosite pentru a ocoli obligația constituțională de a reexamina un proiect declarat neconstituțional. Nu se pune problema legalității procedurii de eliminare, ci a faptului că această procedură este folosită ca pretext pentru a ignora o obligație superioară.
În loc de dezbatere, avem înlocuire. În loc de respectarea procedurii, avem eliminarea proiectului prin vot de respingere. Este o manevră care transformă Parlamentul dintr-un corp legislativ într-un simplu birou de avizare.
Guvernul, legislatorul de facto
Prin această strategie, Guvernul își asumă rolul de putere legislativă, transformând legislativul într-un simplu decor. Această concentrare de putere, dincolo de faptul că încalcă principiul separației puterilor în stat, este profund nedreaptă pentru categoriile profesionale afectate.
Cazul militarilor în rezervă este elocvent. Asociațiile lor, care reprezintă mii de oameni, au încercat să influențeze procesul, au venit cu propuneri și au cerut respectarea deciziei CCR. În schimb, li se oferă un pseudo-dialog, în spatele căruia deciziile sunt deja luate.
O democrație cu circuit închis
Eliminarea PLx 540/2024 nu este o simplă tehnică procedurală, ci un semnal clar că Guvernul nu mai are nevoie de Parlament decât pentru a-i legitima deciziile.
Pentru militarii în rezervă, acest lucru înseamnă că drepturile lor vor fi reglementate fără ca vocea lor să conteze, într-un cadru în care executivul decide, legiferează și aplică, fără echilibru, transparență sau un minim de consultare reală.
Ne îndreptăm, cu pași repezi, spre un model de guvernare în care separația puterilor este o ficțiune, iar categoriile profesionale "incomode" sunt tratate ca simple variabile de buget, a căror soartă poate fi decisă printr-o asumare a răspunderii. Și, mai grav, cu o complicitate tăcută din partea celor care ar trebui să apere principiile democratice.
Foarte trist!
RăspundețiȘtergereAcești guvernanți calcă pe cadavre!
RăspundețiȘtergereDe ce nu îi spuneți dictatura guvernamentală?
RăspundețiȘtergereAsta este taie tot de la oameni doar de la ei nu.