Dilema pensiilor militare: Între drepturi câștigate și echitate bugetară

Pensiile militare în România sunt, fără îndoială, un subiect fierbinte, aflat constant în centrul dezbaterilor publice. 

Este o chestiune delicată, care jonglează între recunoașterea meritului celor care și-au dedicat viața țării și necesitatea stringentă a unei gestiuni bugetare responsabile. 

Analiza propunerilor din Programul de Guvernare, alături de deciziile Curții Constituționale (CCR), aduce la lumină complexitatea unei reforme mult așteptate, dar și temeri justificate.

Analogia cu Sistemul public de pensii  : O nouă ecuație pentru pensiile militare

Noul Program de Guvernare propune o recalculare a pensiilor militare pe baza unui sistem de calcul similar pensiilor din sistemul public, un demers menit să aducă mai multă echitate în sistem. 

Se iau în considerare veniturile obținute pe parcursul întregii cariere, transformate în puncte care, înmulțite cu valoarea punctului de referință (VPR), ar trebui să ducă la o pensie brută. De aici se deduc contribuțiile la sănătate (CASS) și impozitul pe venit, rezultând pensia netă.

Pe lângă recalculare, se introduce un plafon maxim de 85% din media veniturilor nete din ultimii 5 ani de activitate. Pensiile care depășesc acest plafon ar urma să fie ajustate gradual, pe o perioadă de 3 ani, printr-o ne-indexare cu rata inflației.

Rolul vital al jurisprudenței Curții Constituționale: Protejarea drepturilor câștigate

Aici intervine un aspect crucial: Decizia CCR nr. 724/2024. Aceasta statuează, în mod clar, că pensiile militare reprezintă un drept patrimonial câștigat, garantat de Constituție. 

Ce înseamnă asta în practică? 

Dacă pensia netă recalculată conform noului algoritm ar fi mai mică decât pensia actuală „pe card”, beneficiarul va continua să primească cuantumul mai avantajos. Această decizie protejează pensia de o diminuare directă, asigurând o anumită stabilitate pentru rezerviști.

Totuși, prevederea privind ajustarea graduală a pensiilor care depășesc plafonul de 85% ridică semne de întrebare. Articolul subliniază că o astfel de ajustare ar putea fi în afara parametrilor de constituționalitate, amintind de Decizia CCR nr. 874/2010, care precizează că diminuarea cuantumului pensiei nu poate fi realizată, chiar și temporar.

„Înghețarea” prin ne-indexare: O formă subtilă de ajustare graduală?

Ceea ce rezultă din analiza programului guvernamental și a deciziilor CCR este o posibilitate de „înghețare” a valorii reale a pensiilor. 

Dacă o pensie, protejată de CCR și menținută la cuantumul actual pentru că recalcularea ar fi dus la o valoare mai mică, depășește ulterior plafonul de 85%, nu va fi diminuată efectiv. 

În schimb, mecanismul de „ajustare graduală” s-ar putea traduce printr-o ne-indexare a pensiei cu rata inflației pentru o anumita perioadă de timp.

Concret, acest lucru înseamnă că, deși pensionarul ar continua să primească același cuantum nominal, puterea de cumpărare a pensiei ar scădea în timp, din cauza inflației. Pensia ar rămâne „înghețată” până când valoarea plafonului de 85% (care, teoretic, s-ar putea indexa anual) ar ajunge la nivelul pensiei actuale. Această abordare ar permite Guvernului să „ajusteze” pensiile fără a le diminua direct, evitând o încălcare flagrantă a deciziilor CCR, dar introducând o formă de erodare a valorii reale a pensiei.

Echitate și predictibilitate: Un viitor mai clar pentru pensionarii militari?

Comparația cu sistemul public de pensii, unde unii pensionari au păstrat pensia „mai favorabilă” dar au avut creșteri viitoare temporar „înghețate”, oferă o perspectivă asupra modului în care ar putea evolua situația.

Deși complex, acest proces de recalculare și ajustare graduală are oare potențialul de a aduce o mai mare echitate financiară în rândul pensionarilor militari ? 

Pentru cei mai mulți rezerviști, în special cei cu vechime, se conturează un viitor cu o predictibilitate sporită a veniturilor și o recunoaștere a contribuției lor. Rămâne însă de văzut cum va fi implementată această ajustare graduală și dacă va reuși să echilibreze drepturile câștigate cu necesitatea unei gestionări responsabile a bugetului.

Credeți că se va reuși un echilibru între drepturile pensionarilor militari și constrângerile bugetare?


Comentarii

  1. Unde scrie în noul program de guvernare cele scrise pe aici? De exemplu de treaba cu plafonul de 85% și că ar fi păstrarea cuantumului avantajos între cel avut acum și cel pe viitor?

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Schimbare de paradigmă la CCR – De la anatema asupra pensiilor militare la protecție constituțională – De ce, acum?

Pensiile militare - Concluzii, Scenarii și Simulări în raportul Băncii Mondiale

Pensiile militare și lecția Constituției