Schimbare de paradigmă la CCR – De la anatema asupra pensiilor militare la protecție constituțională – De ce, acum?

 

Analiza Deciziei Curții Constituționale a României (CCR) nr. 724/2024, evidențiază o serie de aspecte esențiale privind regimul juridic al pensiilor militare de stat. 

Această decizie aduce clarificări majore și stabilește un cadru de protecție consolidat, cu implicații semnificative pentru drepturile pensionarilor militari în jurisprudența CCR.


I. Aspecte esențiale evidențiate în decizie

1. Principiul proporționalității și protecția drepturilor patrimoniale (Art. 45)

CCR reafirmă principiul proporționalității, stabilind că orice intervenție legislativă asupra drepturilor de pensie trebuie să fie justificată, rezonabilă și să nu creeze dezechilibre majore. Acest principiu limitează posibilitatea unor măsuri excesive de reducere a cuantumului pensiilor.

2. Dreptul la pensie și obligația statului de a asigura un nivel adecvat (Art. 47)

Curtea subliniază că statul are obligația constituțională de a asigura un nivel corespunzător al pensiilor, iar legiuitorul nu poate adopta măsuri care să ducă la o reducere nejustificată a acestora.

3. Conceptul de „inechitate intergenerațională” (Pct. 46)

CCR introduce pentru prima dată acest concept, recunoscând că modificările succesive ale sistemului de pensii pot genera dezechilibre economice și sociale între generațiile de pensionari. Aceasta poate duce la limitarea modificărilor legislative abuzive.

4. Justificarea protecției sporite pentru pensiile militare (Pct. 97)

Pentru prima dată, CCR invocă art. 118 din Constituție, care reglementează statutul forțelor armate, pentru a justifica regimul juridic special al pensiilor militare. Această interpretare întărește protecția constituțională a acestora și le distinge clar de alte categorii de pensii speciale.

5. Limitarea marjei de apreciere a legiuitorului (Pct. 100)

CCR stabilește că legiuitorul nu se bucură de aceeași marjă de apreciere asupra pensiilor militare ca în cazul altor pensii speciale. Prin această interpretare, CCR creează un regim de protecție similar celui aplicabil pensiilor magistraților, limitând posibilitatea unor modificări legislative arbitrare.

6. Protecția constituțională și convențională a pensiilor militare (Pct. 101, 103)

Pentru prima dată, CCR plasează pensiile militare sub protecția triplă a:

  • art. 47 alin. 2 din Constituție – care garantează dreptul la pensie,
  • art. 118 din Constituție – privind statutul forțelor armate,
  • art. 1 alin. 5 din Constituție – care consacră principiul legalității și securității juridice.

De asemenea, CCR recunoaște aplicabilitatea art. 1 din Primul Protocol Adițional la CEDO, ceea ce înseamnă că pensia militară este un drept patrimonial protejat. Acest aspect oferă un argument puternic împotriva măsurilor de diminuare arbitrară a cuantumului pensiilor militare.

7. Critica asupra dublei impozitări (Pct. 105)

CCR face o referire voalatǎ la problema dublei impozitări și sugerează că o cotă unică de impozitare de 10% asupra pensiilor pentru perioada de viață pasivă ar trebui să fie suficientă. Această observație deschide calea pentru contestarea impozitelor excesive aplicate pensiilor militare.

8. Protecția cuantumului pensiei ca drept patrimonial dobândit (Pct. 106)

Curtea pune capăt ficțiunii juridice care separă dreptul la pensie de cuantumul acesteia și stabilește că valoarea pensiei de serviciu este parte integrantă a dreptului patrimonial protejat. Astfel, legiuitorul nu poate modifica permanent și arbitrar cuantumul pensiei fără a afecta principiul securității juridice.

9. Justificarea regimului juridic special al pensiilor militare (Pct. 97 – 107)

Aceste puncte reiterează faptul că pensiile militare nu sunt un privilegiu, ci o compensație pentru restricțiile și sacrificiile impuse militarilor pe parcursul carierei. CCR subliniază că legiuitorul trebuie să trateze pensiile militare distinct față de celelalte categorii de pensii speciale, având în vedere rolul esențial al forțelor armate în societate.

10. Interdicția de a reduce pensiile sub nivelul necesar unui trai decent (Art. 110)

CCR afirmă că orice diminuare a pensiilor trebuie să respecte principiul nediscriminării și să nu afecteze nivelul de trai al pensionarilor militari. Astfel, măsurile legislative care ar reduce drastic aceste pensii ar putea fi declarate neconstituționale.


II. Concluzii și implicații

Decizia CCR nr. 724/2024 reprezintă o consolidare majoră a protecției juridice a pensiilor militare, stabilind clar că acestea beneficiază de o protecție specială și nu pot fi diminuate sau modificate fără justificare temeinică.

Principalele efecte ale deciziei:

  1. Pensiile militare sunt un drept patrimonial protejat, nu un privilegiu.
  2. Legiuitorul are o marjă de apreciere limitată în ceea ce privește modificarea pensiilor militare.
  3. Orice diminuare a pensiilor trebuie să respecte principiul proporționalității și să fie justificată prin motive excepționale.
  4. Impozitarea pensiilor militare trebuie să fie echitabilă, iar dubla impozitare este pusă sub semnul întrebării.
  5. Pensiile militare beneficiază de o protecție similară cu cea a pensiilor magistraților, având un regim juridic special recunoscut de CCR.
  6. Curtea Constituțională protejează cuantumul pensiei și nu permite separarea acestuia de dreptul la pensie.

Această decizie va avea un impact semnificativ asupra viitoarelor politici publice, iar orice măsură legislativă care ar încerca să afecteze pensiile militare trebuie să respecte rigorile stabilite prin această jurisprudență.

Pensionarii militari și organizațiile de reprezentare pot folosi această decizie ca argument juridic solid în fața oricăror încercări de diminuare sau afectare a drepturilor lor.

Schimbare de paradigmă la CCR – De la anatema asupra pensiilor militare la protecție constituțională – De ce, acum?

De-a lungul anilor, Curtea Constituțională a României (CCR) a conturat o distincție clară în jurisprudența sa privind pensiile.

Un laitmotiv constant a fost ideea că doar pensiile bazate pe contributivitate reprezintă un drept câștigat, demn de protecție constituțională.

Această perspectivă a lăsat în umbră pensiile militare, considerate a nu avea o componentă contributivă și, implicit, nebeneficiind de aceeași protecție.
Un exemplu elocvent în acest sens îl regăsim în Decizia nr. 900 din 2020. La punctul 105, Curtea afirmă explicit: „Numai pensiile stabilite în sistemul public de pensii, bazat pe principiul contributivităţii, reprezintă un drept de proprietate în accepţiunea art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, fiind astfel protejate constituţional”.

În același document, la punctul 118, CCR pare să excludă pensiile militare de sub această umbrelă constituțională, reiterând lipsa componentei contributive: „În ceea ce priveşte pensiile militare de stat, Curtea a constatat că acestea nu se bazează pe principiul contributivităţii, fiind finanţate de la bugetul de stat”.
Și totuși, iată că la finalul anului trecut, asistăm la o răsturnare de situație surprinzătoare. În Decizia nr. 724 din 2024, la punctul 103, judecătorii constituționali adoptă o cu totul altă perspectivă. Afirmația este cât se poate de clară: (...)și pentru această categorie de cetățeni statul are obligația de a plăti o pensie prin care să se asigure mijloacele de subzistență persoanelor care, în timpul vieții active, și-au asumat restrângerile specifice acestei profesii, pensie care să reflecte nivelul veniturilor realizate în perioada activă a vieții. Dreptul la pensie de serviciu pentru cadrele militare se acordă în considerarea faptului că, odată cu înaintarea în vârstă și ca urmare a uzurii fizice și psihice determinate de exercitarea activității profesionale o perioadă mai îndelungată, capacitatea persoanei de a munci se diminuează, impunând retragerea din viața profesională, iar statul compensează pierderea veniturilor provenite din remunerarea muncii prin acordarea dreptului la pensie. Astfel, deși în jurisprudența anterioară a Curții s-a reținut că doar pensia contributivă intră sub incidența prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituție, în realitate, textul constituțional antereferit, în corelare cu dispozițiile art. 118 din Constituție, este aplicabil și pensiilor militare”.

Această schimbare de paradigmă ridică inevitabil o întrebare retorică, dar profundă: De ce, acum?
După ani în care s-a insistat pe distincția dintre pensiile contributive și cele finanțate de la bugetul de stat, argumentând implicit o protecție constituțională diferită, CCR pare să recunoască acum o legătură constituțională directă între dreptul la pensie (art. 47 alin. 2) și statutul specific al Forțelor Armate (art. 118).

Această „schimbare de paradigmă” a Curții Constituționale naște o serie de reflecții.

Oare a fost vorba de o reevaluare a interpretării constituționale în lumina unor argumente juridice noi sau a unor evoluții sociale?

Sau poate această schimbare de poziție este influențată de contextul socio-politic actual și de necesitatea de a asigura o mai mare stabilitate și predictibilitate pentru o categorie profesională esențială pentru securitatea națională?
Indiferent de motivele din spatele acestei schimbări de optică, este cert că decizia recentă a CCR deschide un nou capitol în dezbaterea privind statutul și protecția constituțională a pensiilor militare.

Rămâne de văzut cum va influența această nouă interpretare viitoarele decizii ale instanțelor și politicile guvernamentale în materie de pensii.

Un lucru este sigur: întrebarea „De ce, acum?” va continua să planeze asupra acestei evoluții jurisprudențiale cel puțin până când motivele profunde ale acestei schimbări vor deveni mai clare.

P.S.

Așadar, asistăm la o farsă de proporții la Curtea Constituțională!?

Sub masca ipocriziei și a protecției pensiilor militare, acești "înalți magistrați" încearcă din nou să-și securizeze, veniturile astronomice,  pentru a se feri de orice atingere a privilegiilor lor financiare. 

Le-a mirosit a tăiere de pensii, iar în loc să-și asume, alături de ceilalți, o perioada de austeritate și reforma asupra pensiilor speciale, au găsit, din nou, un paravan "constituțional" în spatele uniformelor militarilor.

Nu e vorba de o iluminare bruscă a judecatorilor CCR în privința drepturilor militarilor, ci de un calcul cinic și meschin. Au folosit pensiile militarilor ca pe un pion într-un joc perfid, doar pentru a-și securiza propriile sinecuri. Sub pretextul nobilei apărări a unor drepturi, s-a pus la cale o manevră josnică pentru a bloca orice tentativă de a aduce și pensiile magistraților la un nivel mai rațional.

Decizia 724/2024 nu este despre dreptate, ci a disperare și egoism cras. Ne arată, încă o dată, cum o anumită castă se consideră deasupra legii și a bunului simț, gata să recurgă la orice stratagemă pentru a-și menține avantajele financiare disproporționate și nesustenabile. 

Să nu ne lăsăm păcăliți de acest teatru ieftin! În spatele "protecției constituționale" se ascunde doar teama viscerală de a pierde o parte din festinul financiar pe care și l-au autoatribuit. Un truc cinic, penibil și demn de dispreț.

Dar această Decizie va avea un impact semnificativ asupra viitoarelor politici publice, iar orice măsură legislativă care ar încerca să afecteze pensiile militare trebuie să respecte rigorile stabilite prin această jurisprudență.

Pensionarii militari și organizațiile de reprezentare pot folosi această decizie ca argument juridic solid în fața oricăror încercări de diminuare sau afectare a drepturilor lor.



Comentarii

  1. De ce aum. Cind se va reveni la normal pentru pensionarii militar. După alegeri?

    RăspundețiȘtergere
  2. De ce acum? Pentru că: - după cum observați, și de această data pnsiile militare sunt tratate mai la sfârșit și fără a pomenini măcar despre inechități decât ca diferență între generații! - accentul cade pe limitarea puterii statului de a diminua pensiile. - hopa! le-a mirosit domnilor magistrați că s-ar putea ca statul să zică "atâta putem - atâta vă dăm" și atunci au băgat armata în față pentru aș-i apăra pensiile lor! Pemnsiile JUMĂTĂȚENILOR, adică a celor mai vechi dintre pensionarii militari, NU SE VOR MODIFICA!!

    RăspundețiȘtergere
  3. daca nicusor va ajunge presedinte, sistemul globalisto-sorosist din spatele lui nu va misca nici macar un deget impotriva magistratilor intrucat acestia le vor scoate din fisete scheletii acestora iar referitor la militari a spus clar ca acestia nu intra in preocuparile sale.

    RăspundețiȘtergere
  4. Prea târziu! Vor ceva de la noi! Câți colegi de-ai noștri au plecat la Domnul în toți acești ani, cu sufletul încărcat de umilință, nedreptate...

    RăspundețiȘtergere
  5. Este timpul sa se încadreze in normalitate și domnii magistrați . Au mirosit ca le vor fi masacrate privilegiile in ceea ce privește pensiile și cumulul cu cu alte venituri de la stat. Altfel România nu mai primește bani de la UE. Și atunci ce și au spus ? Hai sa i agățam și pe militari, ca poate așa suntem mai mulți ș si puterea creste . Nu domnilor nu puteți beneficia la nesfârșit de venituri nedrepte, stabilite , judecate si fixate , cu putere de lege de voi.

    RăspundețiȘtergere
  6. Acum vreo doi ani, îmi amintesc ca am citit intr-un text al unei motivari CCR de respingere, argumentul ca pensiile militare pot sa nu crească dacă guvernul nu are "performantele economice"(citat ca sintagma cheie) sa le asigure.

    RăspundețiȘtergere
  7. Pana acum statul roman nu a dorit sa indexeze pensiile militarilor , in funcție de multe aspecte , nu-mi aduc aminte sa fi redus aceste pensii decât pe timpul marinarului , dar celor de la CCR și magistraților le este frica ca nu cumva lor sa le fie reduse pensiile și privilegiile . Cred ca daca izbucnește vreun conflict , nu o sa vezi vreun procuror sau judecător pe câmpul de lupta ! Frica ii face sa recunoască .

    RăspundețiȘtergere
  8. Niciodată nu-i prea târziu! Doamne da mintea românului cea din urmă!

    RăspundețiȘtergere
  9. Cine mai are încredere în av.poporului și CCR eu nu mai cred .... să o vedem și....

    RăspundețiȘtergere
  10. Din păcate pentru mulți colegi este prea târziu. Poate ca cei mai norocoși dintre noi să apuce să se facă și dreptate. Rămânem optimiști…

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Pensiile militare - Concluzii, Scenarii și Simulări în raportul Băncii Mondiale

Pensiile militare și lecția Constituției