Pensiile militare - Concluzii, Scenarii și Simulări în raportul Băncii Mondiale

Consultările Băncii Mondiale privind Sistemul Pensiilor Militare

Banca Mondială a efectuat o serie de consultări cu părțile interesate pentru a solicita opiniile acestora asupra sistemului pensiilor militare din România și a transmis un raport autorităților române.

Echipa Băncii Mondiale s-a întâlnit cu reprezentanți ai mai multor grupuri profesionale, inclusiv personal militar, polițiști, angajați din penitenciare, servicii de informații și comunicații speciale.

Limitările prezentului raport : în prezentul raport sunt analizate mai multe scenarii. Analizele au la bază date furnizate Băncii Mondiale de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale. Întrucât datele primite au avut limitări, au fost necesare anumite ipoteze care sunt descrise în anexa la raport.

Prezentul raport este un produs realizat de personalul Băncii Mondiale. Constatările, interpretările și concluziile prezentate în această lucrare nu reflectă în mod necesar opiniile directorilor executivi ai Băncii Mondiale, ale Comisiei Europene sau ale Guvernului României.

Principalele Concluzii ale Consultărilor

  1. Respectarea principiului contributivității
    Reprezentanții personalului militar au subliniat că sistemul actual respectă deja acest principiu, deoarece contribuțiile plătite sunt similare cu cele din sistemul public de pensii.

  2. Costuri deja reduse
    Pensia militară este calculată pe baza a 65% din salariul net, spre deosebire de alte sisteme ocupaționale care acordă 80% din venitul brut, ceea ce înseamnă mai puțin de 50% din salariul brut.

  3. Limitările salariale ale militarilor
    Spre deosebire de angajații civili din sectorul public, unde salariile pot varia de la 1 la 13 ori salariul minim, militarii sunt limitați la un multiplu de 4 și nu au posibilitatea de a-și suplimenta veniturile prin alte activități.

  4. Necesitatea pensionării anticipate
    Majoritatea personalului militar au nevoie de abilități fizice ridicate pentru îndeplinirea sarcinilor, ceea ce justifică pensionarea anticipată.

  5. Diferențierea față de alte categorii profesionale
    Serviciul militar implică riscuri sporite, iar în multe țări există sisteme separate de pensii militare, recunoscând natura specifică a muncii acestora.

Propunerea Băncii Mondiale: Constituirea unui Fond pentru Pensii Militare

Unul dintre cele mai importante aspecte evidențiate de echipa Băncii Mondiale este necesitatea înființării unui Fond pentru pensiile militare, finanțat din Contribuția Individuală pentru Bugetul de Stat (CIBS) de 25%, plătită de personalul activ. În prezent, aceste sume sunt virate la bugetul de stat fără o transparență clară asupra modului în care sunt utilizate.

Banca Mondială a subliniat că un astfel de fond ar aduce beneficii majore:

  • Transparență sporită asupra sumelor colectate și utilizarea lor strict pentru finanțarea pensiilor militare.
  • Sustenabilitate pe termen lung, evitând presiunile asupra bugetului de stat.
  • Stabilitate pentru militari, asigurând că fondurile destinate pensiilor nu vor fi redirecționate către alte cheltuieli.

Opțiuni de reformare a sistemului pensiilor militare

Banca Mondială a analizat mai multe scenarii de reformă a sistemului, printre care:

  1. Integrarea militarilor în sistemul public de pensii – scenariu care a fost aplicat în 2010 și anulat în 2015.
  2. Crearea unui sistem separat doar pentru viitorii angajați – o variantă care ar putea fi implementată cu un fond de pensii militare.
  3. Păstrarea sistemului actual cu reforme treptate – inclusiv ajustări la formula de calcul a pensiilor și transparență mai mare în administrarea fondurilor.

Concluzie

Sugestia Băncii Mondiale de a înființa un Fond dedicat pensiilor militare din contribuțiile plătite de personalul activ reprezintă o soluție viabilă pentru creșterea transparenței și sustenabilității sistemului. 

Această propunere ar permite o mai bună gestionare a fondurilor și ar asigura că resursele sunt utilizate exclusiv pentru asigurarea pensiilor militarilor, fără riscul de a fi direcționate către alte cheltuieli guvernamentale.

Raportul integral, : https://drive.google.com/file/d/1Aw_vGe-_WEi-msWXEiO6nb_MWlhrY-5-/view?usp=drivesdk

Contextul consultărilor și sinteza opțiunilor de reformă

Banca Mondială a organizat consultări cu părțile interesate pentru a analiza sistemul pensiilor militare. La aceste discuții, organizate în colaborare cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS), au participat reprezentanți ai următoarelor categorii:

  • Personal militar și poliție
  • Personal din penitenciare
  • Personal din serviciile de informații
  • Personal din serviciile de comunicații speciale

Principalele puncte de vedere exprimate

Principiul contributivității

Participanții la consultări au subliniat că sistemul pensiilor militare respectă deja principiul contributivității, având un procent similar de contribuții cu cel din sistemul public de pensii.

Costul sistemului

S-a remarcat faptul că, spre deosebire de alte sisteme ocupaționale, pensiile militare sunt calculate diferit, beneficiarii primind 65% din salariul net, ceea ce reprezintă mai puțin de 50% din salariul brut.

Limitările profesionale

Reprezentanții militarilor au evidențiat restricțiile privind veniturile suplimentare, spre deosebire de alte categorii de angajați din sectorul public. De asemenea, sistemul de promovare este limitat, iar pensiile mici nu compensează aceste restricții.

Pensionarea anticipată

S-a susținut că pensionarea anticipată este justificată de natura solicitantă a activității militarilor, precum și de speranța de viață mai redusă a acestora.

Justificări pentru pensiile militare

Pensiile militare sunt considerate un instrument esențial pentru:

  • Atractivitatea și retenția personalului calificat
  • Compensarea riscurilor și pericolelor activității militare
  • Echilibrarea veniturilor mai mici din timpul carierei militare și interdicțiile pentru completarea suplimentară a fondului personal destinat pensiilor, din alte activități, așa cum pot face celelalte categorii profesionale

Diferențe față de alte sisteme speciale de pensii

Profil profesional unic

Serviciul militar implică riscuri și condiții de muncă dificile, justificând un sistem distinct de pensii.

Costuri mai mari

Finanțarea pensiilor militare necesară este mai mare comparativ cu sistemul public, impactând bugetul național.

Confidențialitate

Lipsa datelor detaliate despre salariile militarilor face dificilă evaluarea exactă a sustenabilității sistemului.

Opțiuni strategice pentru reformă

Banca Mondială a identificat patru posibile direcții de reformă:

  1. Integrarea în sistemul public de pensii cu contribuții mai mari pentru militari.
  2. Sistem public de pensii cu supliment pentru personalul militar, similar altor pensii ocupaționale.
  3. Sistem separat pentru viitorii militari, cu posibile reforme imediate.
  4. Menținerea unui sistem separat cu reforme graduale pentru actualii și viitorii militari, precum cel actual.

Rezultatele simulărilor

Scenariul de bază

  • Cheltuielile cu pensiile militare vor ajunge la 0,8% din PIB în 2028, scăzând sub 0,7% după 2060.
  • Pensiile medii raportate la salariile medii pe economie vor scădea de la 77% spre 50% până în 2037.

Alternativa cu perioada de raportare extinsă la 12 luni

Impact minim asupra cheltuielilor, reducere de doar 2% față de scenariul de referință.

Reducerea ratei de înlocuire la 45%

  • Cheltuielile ar scădea la 0,6% din PIB în 2047, apropiindu-se de 0,5% în 2070.
  • Risc de scădere a adecvării pensiilor, posibil determinând presiuni sociale pentru creșteri salariale.

Calculul pensiei pe baza întregii cariere

Această schimbare ar putea reduce semnificativ pensiile și cheltuielile cu acestea, dar ar necesita date detaliate care în prezent nu sunt disponibile.

Concluzii în sinteză

Sistemul pensiilor militare este unul distinct, justificat de natura specifică a profesiei militare. Orice reformă trebuie să echilibreze sustenabilitatea financiară cu necesitatea de a menține atractivitatea carierei militare. Opțiunile strategice trebuie analizate în funcție de impactul bugetar dar și în funcție de consecințele asupra personalului militar.



Comentarii

  1. Nu s-a discutat nimic despre ECHITATE ÎN SISPEMUL DE PENSII MILITARE, O SINGURĂ FORMULĂ PENTRU TOATE PENSIILE MILITARE, PREZENTE ȘI VIITOARE!
    Când se va rezolva această problemă?

    RăspundețiȘtergere
  2. Răspunsuri
    1. Trebuie să întelegem cu toții că:
      1) calculul pensiei militare pleacă de la o bază de calcul, adică de la soldă, cu elementele ei;
      2) în timp, s-au modificat,se modifică și se vor modifica nu numai cuantumul, ci și elementele care compun solda;
      3)prin urmare, o formulă unică, aplicabilă soldelor trecute, prezente și viitoare nu este posibilă, nefiind , la rândul ei echitabilă, mai ales dacă se aplică retroactiv! Chiar și o analiză sumară a unei astfel de idei și a consecințelor pe care le poate genera poate releva acest lucru;
      4) aplatizarea diferențelor aparute în timp între pensiile militare mai vechi.și cele mai noi se poate face printr-un SISTEM DE SALARIZARE ECHITABIL ȘI STABIL al militarilor și polițiștilor, precum și printr-un MECANISM LEGAL , STABIL ȘI EL ,DE ACTUALIZARE A PENSIILOR MILITARE;
      5)NU TREBUIE SĂ NE LASĂM PACĂLIȚI DE STUDIILE BM, CE ETC cu fonduri de pensii pentru militari, și alte
      vrajeli! Ținta lor este să scoată cheltuielile cu pensiile militare în afara Bugetului.de Stat! O "ciorbă" veche, pe care o reâncălzesc "exrcutorii testamentari" ai lui Roșu și Jianu!
      .



      Ștergere
  3. O vrăjeală, soluția trebuie sa fie generată de conducătorii noștri, exista dar nu se vrea. Eu când am depus jurământul militar a fost pentru patria mea, acum ce cacat de maimuțoi straini, vin sa ne regleze pe noi. Suntem de tot rahatul și ne meritam soarta, lași, oportuniști, comozi și tot ce este mai rău. Stați la Tv și pe facebok!

    RăspundețiȘtergere
  4. O vrajeala la de adormit copii.
    Cei care ne-au reprezentat mai bine stăteau acasa.

    RăspundețiȘtergere
  5. O asemenea...,"informatie", nu are darul decât de a ne intoxica și mai tare, mai ales pe cei care suntem vinovați ca ne-am născut prea devreme! Ce cautam noi la ac "analiza"a BM?!?!

    RăspundețiȘtergere
  6. cand vrei sa nu faci nimica si sa ingropi solutiile faci o comisie sau te adresezi BM. vrajeala si bataie de joc marca neomarxist, userist, mucusor, etc.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Schimbare de paradigmă la CCR – De la anatema asupra pensiilor militare la protecție constituțională – De ce, acum?

Pensiile militare și lecția Constituției