Fondul Pensiilor Militare – De la Idee la Implementare Legislativă



România traversează o perioadă de austeritate fiscală, iar sistemul pensiilor militare este afectat de inechități, instabilitate legislativă și lipsa unei viziuni pe termen lung. Pentru a depăși aceste obstacole, este necesară o strategie inovatoare, care să asigure predictibilitate, echitate și sustenabilitate financiară.


O soluție viabilă este înființarea Fondului Pensiilor Militare, un mecanism care să reducă dependența de bugetul de stat și să asigure o gestionare transparentă și eficientă a resurselor financiare destinate pensiilor militarilor rezerviști.


Mai mult, legiferarea acestui fond în Legea Pensiilor Militare ar reprezenta o recunoaștere oficială a contributivității militarilor și polițiștilor – nu doar de către societatea civilă și politicieni, ci și de către judecătorii Curții Constituționale, care au invocat de-a lungul timpului caracterul special al acestor pensii.

1. Fundamentarea și Principiile de Funcționare

Pentru ca un astfel de fond să fie viabil și acceptat legislativ, el trebuie să se bazeze pe principii solide:

  • Autonomie financiară – Reducerea influenței deciziilor politice asupra fondurilor destinate pensiilor.
  • Echitate – Toți militarii să beneficieze de un sistem echilibrat, indiferent de generația din care fac parte.
  • Sustenabilitate – Crearea unui mecanism care să asigure viabilitatea financiară pe termen lung.
  • Transparență – Gestionarea și administrarea fondului să fie monitorizate printr-un consiliu independent format din reprezentanți ai militarilor activi, rezerviștilor și experți economici.
  • Recunoașterea contributivității – Militarii și polițiștii prin contribuții individuale de peste 25% din venituri plătite direct la bugetul de stat, pe lângă celelalte taxe și impozite, trebuie sa fie recunoscuți ca fiind parte din categoriile  socioprofesionale care respectă principiului contributivității. Prin sacrificiul lor profesional, regimul restrictiv de drepturi, interdicțiile impuse și taxele plătite din veniturile salariale aceștia își respectă contractul cu țara pe timpul carierei militareFondul ar reflecta această contribuție și ar pune capăt dezbaterilor privind pensiile militare și necontributivitatea acestora, invocate de politicieni.

2. Surse de Finanțare și Administrare

Un Fond al Pensiilor Militare ar putea fi finanțat din mai multe surse, fără a reprezenta o povară suplimentară pentru bugetul de stat:

  • Contribuții specifice – O parte din salariile militarilor activi, în proporție rezonabilă, să fie direcționată către fond.
  • Investiții strategice – O administrare profesionistă a fondului, prin plasamente sigure, inclusiv în obligațiuni guvernamentale sau fonduri de investiții cu risc minim.
  • Alocări din bugetul de stat – O perioadă de tranziție în care statul să contribuie gradual, reducând astfel impactul imediat asupra bugetului.
  • Fonduri europene – Identificarea unor programe de finanțare dedicate sustenabilității sistemelor de pensii.

3. Pașii Legislativi pentru Înființare

Implementarea unui astfel de fond necesită o abordare juridică solidă, cu mai multe etape:

  1. Inițierea unui proiect de lege – Elaborarea unei propuneri legislative clare, în colaborare cu structurile asociative ale militarilor și experți financiari.
  2. Consultări și negocieri – Organizarea de mese rotunde cu decidenți politici, Ministerul Apărării, Ministerul Finanțelor și structuri sindicale pentru a asigura susținere largă.
  3. Lobby la nivel parlamentar și european – Implicarea organismelor internaționale precum Federația Europeană a Sindicatelor din Poliție și Apărare pentru sprijin și expertiză.
  4. Promovarea în spațiul public – Campanii de informare și mobilizare a opiniei publice, astfel încât proiectul să beneficieze de o susținere populară puternică.
  5. Adoptarea și implementarea graduală – Stabilirea unei perioade de tranziție și testare pentru a evita perturbări majore în sistem.

4. Impactul Asupra Recunoașterii Contributivității

Legiferarea Fondului Pensiilor Militare ar marca o schimbare fundamentală în percepția și statutul militarilor și polițiștilor:

  • Recunoaștere oficială a contributivității – Sistemul de pensii militare ar înceta să fie contestat ca fiind „special”, întrucât fondul ar demonstra implicarea financiară a personalului militar și de ordine publică.
  • Validare constituțională – Judecătorii Curții Constituționale ar avea un argument clar în favoarea stabilității sistemului de pensii militare, consolidând astfel protecția juridică a acestuia.
  • Sprijin politic și social – Societatea civilă și decidenții politici ar înțelege mai bine sacrificiile și limitările impuse militarilor, susținând astfel un sistem echitabil.
  • Echitate intergenerațională – Sistemul ar preveni discriminările între diferite generații de militari.

5. Beneficiile pe Termen Lung

Implementarea acestui fond ar asigura:

  • Predictibilitate – Eliminarea riscului ca pensiile militare să fie afectate de crize economice sau decizii politice arbitrare.
  • Stabilitate financiară – Militarii activi și rezerviștii ar avea siguranța că drepturile lor sunt protejate și sustenabile.
  • Reducerea presiunii pe bugetul de stat – Pe termen lung, fondul ar prelua o parte semnificativă a obligațiilor financiare ale statului.
  • Un model de succes – România s-ar alinia la țările care au implementat sisteme similare pentru personalul din sectorul de apărare și siguranță națională.

6. De la Dependență la Autonomie

Crearea Fondului Pensiilor Militare reprezintă o soluție realistă, sustenabilă și echitabilă pentru a rezolva inechitățile actuale și pentru a asigura un sistem de pensii solid pentru viitor. Prin legiferarea sa, acest fond ar fi o recunoaștere clară a contributivității militarilor și polițiștilor – atât de către politicieni și societatea civilă, cât și de către "judecătorii" de la Curtea Constituțională.

Însă, fără o acțiune unitară și coordonată, acest proiect riscă să rămână doar o idee. Printr-o strategie legislativă bine definită, un lobby eficient și o mobilizare puternică a structurilor asociative, acest obiectiv poate deveni realitate.





Lasă un comentariu

Comentarii

  1. Este o chestie precum cu GAZ-urile din armată.... OFERĂ ,,PUTERE" factorului decizional din armată care - din pacate - este cat se poate de subiectiv sau / si determinat politic ...
    ARGUMENT :
    GAZ-urile din armată păreau- la prima vedere - o idee excelentă... !
    ... s-a dovedit - in practică, ulterior - ca deveniseră un mijloc de SURSĂ de foloase necuvenite pentru ... cei care aveau frâiele.... !
    .... MAI CLAR SPUS : VA ROG SA VA AMINTIȚI ca se scoteau de la instructie soldații , veniți în armata sa fie PREGĂTIȚI ca LUPTĂTORI si , in loc sa faca pregatire de specialitate, făceau agricultură....
    PE ROMÂNEȘTE :
    FACTORUL DECIZIONAL NU AVEA SCRUPULE IN A SABOTA - EFECTIV - CAPACITATEA DE LUPTA A ARMATEI .
    Va dati seama ca pentru a gestiona un ,,astfel de fond " trebuiesc create niste funcții - bineînțeles plătite tot din banii destinați pensiilor.

    ESTE DE AJUNS SA FIE INSTALATA IN ROMÂNIA UN GUVERN FĂRĂ OAMENI CORUPȚI SI CARE SA VEGHRZE LA APLICAREA INTOCMAI A LEGILOR DEJA EXISTENTE .
    CA JUDECATORII SI ALTI ,,SPECIALI" SE CONSIDERA CA AU PENSII DE ACEEASI CATEGORIE CU A CELOR CE SI-AU PUS ZALOG VIAȚA PENTRU APARAREA PATRIEI - MILITARII DE PROFESIE - .... ASTA ESTE O ALTĂ PROBLEMĂ !

    RăspundețiȘtergere
  2. Jos cy belelele astea pnl psd usr

    RăspundețiȘtergere
  3. Ar fi interesant un astfel de fond care sa functioneze precum pensiile private pilon II sau III, adica cu investitii in diverse actiuni, depozite bancare, etc.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Schimbare de paradigmă la CCR – De la anatema asupra pensiilor militare la protecție constituțională – De ce, acum?

Pensiile militare - Concluzii, Scenarii și Simulări în raportul Băncii Mondiale

Pensiile militare și lecția Constituției